Miesiąc Świadomości Zdrowia Psychicznego. Jaki wpływ mają gry?

Podziel się z innymi!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on reddit
Reddit
Share on whatsapp
WhatsApp

Wśród nas są osoby, które mogą borykać się z różnego rodzaju problemami mentalnymi. W dzisiejszych czasach, kiedy kontakty międzyludzkie są ograniczone, może to dotknąć każdego z nas. Microsoft bacznie przygląda się temu tematowi i analizuje, czy i jak mogą pomóc w tym gry.

Maj jest miesiącem świadomości zdrowia psychicznego. Choć na co dzień rzadko kto chce i odważa się na ten temat rozmawiać, ten jest bardzo ważny i dotyczy bardzo wielu ludzi. Obecne, w czasie pandemii problemy na tej płaszczyźnie mogą się nasilać i mnożyć. Przyczyniają się do tego między innymi ograniczone relacje między innymi ludźmi. Okazuje się, że możliwość kontaktu poprzez sieć, czy gry online może zdziałać cuda i przyczynić się do poprawy sytuacji osób dotkniętych tego typu problemami.

Tak wynika ze specjalnego programu Microsoftu, czyli Xbox Research Accessibility Community Feedback. To właśnie w jego ramach przeprowadzono badania na osobach należących do powyższych grup. Jak się okazało, aż 84 proc. respondentów stwierdziło, że gry miały bardzo pozytywny wpływ na ich zdrowie psychiczne w trakcie pandemii. Równie liczny odsetek wskazał, iż granie znacznie redukowało ich poczucie zagrożenia (82,9 proc.), stresu emocjonalnego (63,5 proc.), bólu fizycznego (38,6 proc.). Także 54 proc. wskazało, że podczas rozgrywki mają większe poczucie kontroli niż w prawdziwym życiu.

Liczby te wykazują namacalny i pozytywny wpływ na różne sfery życia. Ponadto blisko 72% respondentów stwierdziło fakt, iż granie w gry pomogło zniwelować poczucie odosobnienie w trakcie izolacji. Warto wziąć tu pod uwagę, że tylko od stycznia do marca tego roku, rozegrano ponad 11 miliardów gier przez sieć, przy czym garczek wysłali między sobą 3 miliardy zaproszeń do wspólnej zabawy. To też pokazuje, na jak duża skalę można by przełożyć liczby z badań.

Co ważne, nie brakuje także gier, które pomagają zwalczać i minimalizować różnego rodzaju problemy psychiczne. Są to między innymi Hellblade: Senua’s Sacrifice, Psychonauts, Celeste czy Sea of Solitude. Owe gry były współtworzone przy pomocy zespołów neurologów i neurobiologów. Co ważne, wszystkie z nich dostępne są w ramach Xbox Game Pass, dzięki czemu są możliwie łatwo dostępne dla praktycznie każdego.

Dla przykładu Hellblade: Senua’s Sacrifice zyskało uznanie krytyków w 2017 roku, głównie za sprawą sposobu przedstawienia schorzeń mentalnych, a zwłaszcza psychozy. To mroczny tytuł fantasy, przedstawiający podróż celtyckiej wojowniczki, Senui, do czeluści piekła. Jednocześnie prezentuje on studium psychozy, na którą cierpi bohaterka.

„Jak mówi Dominic Matthews, szef studia Ninja Theory:
Bardzo ważnym jest dla nas, by zgłębianie tematu chorób psychicznych było poparte wiedzą. Nasz zespół programistów ściśle współpracował z naukowcami i osobami dotkniętymi tego rodzaju przypadłościami, tworząc wyjątkowe partnerstwo. W gronie tym znaleźli się nasi projektanci, artyści, zespół audio oraz neurolodzy i neurobiolodzy, a także osoby, borykające się ze wizjami, wewnętrznymi głosami oraz specyficznymi przekonaniami. Jesteśmy niesamowicie dumni z przyjęcia, jakie spotkało Hellblade. Słysząc fanów, opowiadających o tym jaki wpływ wywarła na nich nasza produkcja –zarówno pod kątem wiedzy o problemach psychicznych, jak i zapewniając im platformę do rozmowy o własnych doświadczeniach–było to dla nas bardzo cenne. Odkrywanie prawdziwego potencjału gier, mającego na celu wsparcie zdrowia psychicznego graczy, stało się częścią misji studia Ninja Theory, przejawiającej się w The Insight Project 2. Naszą ambicją jest opracowanie potężnego narzędzia, pomagającego zrozumieć i dbać o kondycję psychiczną.”


Zaangażowanie Xbox wykracza jednak jeszcze daleko poza sferę gamingu. Przykładem tego jest fakt, że na terenie USA marka współpracuje z organizacją Crisis Text Line, oferując swoim użytkownikom kontakt ze specjalistami od zdrowia psychicznego. Każdego miesiąca zespół Xbox kieruje użytkowników konsol oraz swoich pracowników do tej organizacji non-profit, zapewniającej bezpłatne wsparcie tekstowe 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W efekcie łączy potrzebujących z siecią obejmującą 27 000 przeszkolonych wolontariuszy. Nowojorska organizacja pomaga także tworzyć indywidualnie dostosowane plany bezpieczeństwa i scenariusze deeskalacyjne w sytuacjach kryzysowych i stresogennych, dostępne poprzez platformę SMS.


Jeżeli doświadczasz problemów związanych ze zdrowiem psychicznym czy też kryzysu emocjonalnego, nie wahaj się skorzystać z Ogólnopolskiego Telefonu Zaufania. Zadzwoń na bezpłatny numer 116 111 (dla dzieci i młodzieży) czy też 116 123 (dla dorosłych). Więcej informacji znajdziesz pod adresem 116111.pl.

Źródło: informacja prasowa, własne.

Autor wpisu:

Piotr Dudek

Piotr Dudek

Człowiek i gracz. Od wielu lat gram na konsolach Microsoftu. Moją pierwszą był Xbox 360 w zestawie z Forza Motorsport 3. Jestem  fanem 4K na dużym ekranie.  Od 5 lat jestem w programie Xbox Insider, o którym często też tu piszę. GT: Marianek9.

Promocje Xbox od CDKeys

Najnowsze wpisy, które warto zobaczyć: