Co wydarzyło się w 2018 w świecie Xbox? Podsumowanie roku z Xbox One

Podziel się z innymi!

Facebook
Twitter
Email
Reddit
WhatsApp

Kolejny rok wydarzeń ze świata Xbox za nami. Co kluczowego spotkało nas w minionych, dwunastu miesiącach? Oto nasze podsumowanie.

Jak wspominacie rok 2018 przy konsoli Xbox? Przyjrzeliśmy się największym ogłoszeniom Microsoftu w minionym roku.

Styczeń 2018 nie zaczął się bardzo pozytywną nowiną, gdyż ogłoszono wówczas koniec produkcji adapterów do sensora Kinect. Trzy miesiące wcześniej Microsoft zatrzymał również wyrób samych Kinectów 2.0, dlatego nic nowego nie znajdziemy w bibliotece gier wykorzystujących popularny kontroler ruchu.

Znalezione obrazy dla zapytania kinect adapter

Zostając przy akcesoriach do Xbox One, Microsoft oraz Hyperkin zaprezentowali powrót legendarnego pada Duke. Nowy egzemplarz został usprawniony o większe, podświetlone logo na środku pada, a także przyciski są bardziej dopasowane pod dotychczasowe potrzeby, aby nie sprawiały kłopotów podczas rozgrywek. W Polsce jego cena wynosi około 279 złotych.

Wielką nowiną stycznia i może najlepszą w ciągu całego roku, była zapowiedź ekskluzywnych tytułów Microsoftu w abonamencie Xbox Game Pass. Dzięki temu w nowej subskrypcji znajdziemy takie tytuły jak Forza Horizon 4, Sea of Thieves czy State of Decay 2. Nieco później ogłoszono możliwość wykupienia sześciomiesięcznego abonamentu Xbox Game Pass.

»Zobacz również: Xbox Game Pass za 1 złotówkę oraz 6 miesięcy w cenie 50% niższej

W lutym wszyscy gracze otrzymali aktualizację systemu, wprowadzającą opcję ustawienia statusu „Nie przeszkadzać”, możliwość personalizacji wyglądu naszego dashboardu (jasny, ciemny motyw o określonych porach dnia), dodatkowe ustawienia automatycznego wyłączania konsoli w trakcie bezczynności oraz przeglądanie nieodblokowanych osiągnięć za pomocą nowych filtrów.

Po premierze konsoli Xbox One X dużą wagę odgrywa rozdzielczość 4K, która zawitała w wielu nowych tytułach. Microsoft zatroszczył się nie tylko o wcześniejsze produkcje, jak Forza Horizon 3, ale również o te z Xbox 360. W lutym zaserwowano nam 4K Ultra HD w The Witcher 2: Assassins of Kings , Forza Horizon, Fable Anniversary i Crackdown.

W marcu nowością było zaprezentowanie Inside Xbox. W tym programie na żywo przedstawiciele marki Xbox, studiów gier i inni opowiadali o nowinkach w gamingowej branży, zapowiadano nowe premiery, ciekawostki czy zabrano nas za kulisy, ukazując powstawanie świeżych tytułów. Co pewien czas pojawia się nowy program, dostępny na platformie Mixer, YouTube czy Facebook.

Od tego samego miesiąca mamy możliwość wysyłania Tweetów prosto z konsoli Xbox One, dzieląc się zarówno zdjęciami jak i nawet treściami wideo. Kilka dni później, wśród aplikacji pojawił się Facebook Video. Jest to nic innego jak jedynie część wideo serwisu. Po zalogowaniu się na swoje konto, stosunkowo wygodnie możemy przyglądać się nagraniom wrzuconym przez naszych znajomych, polubione strony, czy nawet oglądać strumyki na żywo.

W kwietniowym programie Inside Xbox wielką niespodzianką było ogłoszenie kolejnych tytułów Xbox 360 wykorzystując możliwości Xbox One X. W tym zestawieniu pojawił się Red Dead Redemption.

Wsteczna kompatybilność na Xbox One sięgnęła również pierwszego Xboxa. W kwietniu na graczy czekało aż 19 tytułów z Xbox Classic do ogrania na Xbox One. Zadowoleni powinni być najbardziej fani Gwiezdnych Wojen, gdyż tytułów Star Wars jest grywalnych aż sześć.


Maj był przełomowym miesiącem dla niepełnosprawnych graczy, ponieważ Microsoft zaprezentował wtedy Xbox Adaptive Controller. Urządzenie daje większą swobodę w dostosowaniu przycisków, a nawet pozwala podpiąć zewnętrzne akcesoria jak joysticki, większe przyciski czy pedały. Widać, jak Microsoft wkłada wiele wysiłku w opracowywanie technologii, która pozwoli połączyć ludzi na całym świecie, zważając również na ich stan zdrowia, dając poczucie równości.

Dotarliśmy do czerwca, miesiąca w którym wszyscy żyjemy konferencją Microsoftu na targach E3 w Los Angeles. W 2018 roku dowiedzieliśmy się na niej m.in. o nowej grze Halo Infinity, Gears 5, ujrzeliśmy rozgrywkę z Forza Horizon 4, poznaliśmy technologię Microsoft AI oraz wspomniano o nowych studiach, które dołączyły do Microsoft Studios: The Initiative, Undead Labs, Ninja Theory, Playground Games oraz Compulsion Games. Od tego momentu wiemy również, że MS stawia na strumieniową rozgrywkę.

Końcem czerwca Phil Spencer dał nam do zrozumienia, że wirtualna rzeczywistość nie zagości jeszcze długo na konsoli Xbox One. Przyczyna jest bardzo prosta – technologia ta nie jest zbyt wygodna, aby korzystać z niej na domowej konsoli. Niewygoda polega na użyciu okablowania, mogąca jedynie przeszkodzić w rozrywce i użytkowaniu. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie bezprzewodowych gogli, jednak to nie pojawi się zbyt prędko, biorąc pod uwagę, że aktualnie skupia się wszystko w zasięgu komputerów PC.

W czerwcu Microsoft przedstawił swój oficjalny sklep Xbox Official Gear z gamingowymi gadżetami. Jest to bardzo fajna inicjatywa dla fanów marki, którzy kolekcjonują wiele przedmiotów sygnowanych znakiem Xbox. Niestety nie działa on w Polsce.

W lipcu Microsoft wdrożył technologię Dolby Vision w urządzeniach Xbox One S oraz Xbox One X. Jeśli posiadacie odbiornik TV wykorzystujący tą technikę, wzbogacicie jakość materiałów wideo, dzięki dokładności wyświetlania trybu HDR „scena po scenie”, w przeciwieństwie do standardowego HDR10, który wykorzystuje jedno ustawienie dla całego oglądanego filmu.

Znalezione obrazy dla zapytania Dolby Vision netflix

W lipcu pojawiły się także doniesienia dotyczące przyszłej konsoli Xbox, noszącą aktualnie nazwę kodową „Project Scarlett”. Serwis thurrott.com wspomniał o tworzeniu niejednej, a dwóch konsol Xbox, gdzie jedna będzie tradycyjną maszyną do grania, a druga obsłuży jedynie streaming gier. Miałoby to sens wiedząc, że Microsoft skupia się na tym aspekcie, ogłaszając w Los Angeles nową technologię Microsoft AI, które podobnie do zapowiedzi na EA Play, strumieniowanie gier jest przyszłością gamingu.

Czy Sony i Microsoft zawsze ze sobą rywalizują? Jak się okazało w sierpniu, firmy potrafią ze sobą współpracować. Giganci mają wspólne interesy i mowa tu o poprawie wrażeń z gier, które wykorzystują potencjał HDR. Obie marki utworzyły nową grupę o nazwie HDR Gaming Interest Group (HGIG), zbierając wytyczne dla produkcji gier HDR. Konsumenci nie są jednakowo zadowoleni z efektu High Dynamic Range w grach wideo, ponieważ każdy panel telewizora HDR działa inaczej, więc każdy ma inne wrażenia z gier. W skrócie, konsole zaczną poznawać charakterystykę ekranu, z którego korzystamy, co zrekompensuje różnice w sposobie wyświetlania HDR na różnych telewizorach.

Kolejnym, ważnym wydarzeniem dla graczy jest Gamescom, na którym Microsoft nagrał swój odcinek Inside Xbox. Wówczas zaprezentowano nam nowe zwiastuny gier, a także kolejne malowania konsoli Xbox One X czy więcej opcji tworzenia spersonalizowanego kontrolera w Xbox Design Lab. Ciekawostką była arcadowa maszyna z grą Halo na pokładzie, wyposażona w wirtualne karabiny, gdzie czwórka przyjaciół może współpracować w kosmicznej misji. Masywna konstrukcja obejmuje dwa połączone ze sobą 65-calowe telewizory 1080p. Urządzenie i gra ma nazwę Halo Fireteam Raven.

Amerykański gigant stara się dać dostęp do rozrywki w jeszcze łatwiejszy sposób, dostarczając ofertę, w której gracze znajdą konsolę Xbox One S lub X i dwa członkostwa: Xbox Live Gold oraz Xbox Game Pass. Końcem sierpnia dowiedzieliśmy się o programie Xbox All Access, gdzie w jednym abonamencie gracze zyskują konsolę wraz z popularnymi subskrypcjami. Aktualnie program działa jedynie w Stanach Zjednoczonych.

Kilka dni później doczekaliśmy się prezentacji białej konsoli Xbox One X oraz kontrolera Elite. Malowanie nosi nazwę Robot White, a biały XOX trafił po raz pierwszy do sprzedaży w zestawie z Fallout 76.

We wrześniu dostarczono graczom kolejny gadżet i był to tym razem tłuszczoodporny kontroler. To gratka dla tych, którzy przed konsolą lubią zajadać chipsy, ciasteczka czy popcorn, borykając się jednocześnie z problemem zabrudzonego pada. Wyprodukowanych zostało jedynie 200 sztuk na cały świat.

Koniec września to wielka chwila dla szukających rozgrywki Cross Play pomiędzy Xbox One a Playstation 4. Firma Sony wzięła udział w testach gry Fortnite na wielu platformach. Co prawda dalej szef marki uważa, że nie ma lepszego miejsca na grę niż PS4 i robi to tylko po to, aby potwierdzić swoje zdanie.

Początek października to niespodzianka dla posiadaczy abonamentu w sieci Play. W sklepie Xbox obok opcji „Zapłać z Orange” pojawił się operator Play, pozwalając na płacenie numerem telefonu w ten sam sposób co u pomarańczowego dostawcy. Wydatki chronione są limitem miesięcznym do wysokości 800 złotych, a każda transakcja musi zostać potwierdzona hasłem do konta Microsoft.

Wracając do streamingu gier, Microsoft w październiku zaprezentował technologię xCloud. Projekt ten ma dać konsumentom pełną swobodę w grach w najwyższej jakości, gdzie tylko będą tego chcieli. Niezależnie, czy będzie to tablet, smartfon, laptop lub telewizor ze smart TV. Taka technologia daje nam nieograniczone możliwość, gdyż docelowo nie musielibyśmy posiadać nawet konsoli, a wszystko rozgrywałoby się na maszynach w serwerowni Xboxa.

Końcem października otrzymaliśmy wielką aktualizację systemu, mogąc w końcu cieszyć zapowiedzianymi wcześniej Avatarami Xbox. Inżynierowie z Redmond wdrożyli w niej także nowego asystenta – Alexę, streaming gier z użyciem Dolby Vision, i nowe języki dla Narratora Xbox One, w tym także język polski.

»Zobacz również: Testujemy Alexę na Xbox One!

W listopadzie otrzymaliśmy drugą ważną aktualizację na Xbox One, zapowiedzianą podczas święta graczy w Meksyku. Kluczowym aspektem było tutaj oficjalne wsparcie klawiatury i myszy do wybranych tytułów. Do tej grupy zalicza się Bomber Crew, Warface, Children of Morta, Minion Masters, DayZ, Warframe, Strange Brigade, Deep Rock Galactic, Warhammer: Vermintide 2, Moonlighter, Wargroove, Vigor, War Thunder, X-Morph: Defense oraz Fortnite. Wspomniano również o firmie Razer, która oficjalnie projektuje wspomniane akcesoria dla konsoli Xbox, a więcej informacji o nich usłyszymy w styczniu 2019 roku.

Ciekawostką podczas listopadowego Inside Xbox było także ogłoszenie dwóch, nowych studiów, tworzących gry na wyłączność na platformę Xbox. InExile Entertainment oraz Obsidian wkrótce ogłoszą swoje ekskluzywne projekty gier.

Wracając do listopadowej aktualizacji systemu, wprowadzono w niej również rozszerzone wyszukiwane, dzięki któremu szybciej znajdziemy ulubione gry. Wyświetli też produkcje widniejące w zakładce „Gotowe do instalacji” czy w aktywnych członkostwach. Ponadto, update wdrożył Amazon Music, pozwalające na strumieniowanie utworów w podobny sposób jak w Spotify, jednak ta usługa dostępna jest jedynie w USA.

W ten sposób dotarliśmy do ostatniego miesiąca tego roku. Tu nie działo się zbyt wiele, choć warto wspomnieć o poszerzonej ofercie Xbox Classic, czyli pudełkowych wydań bestsellerowych produkcji, których stała cena detaliczna wynosi 99 złotych, a czasem nawet mniej. Szczegóły znajdziecie w tym miejscu.

Tymczasem żegnamy się tym wpisem z aktualnym rokiem i widzimy się na WorldofXbox.pl w 2019! Życzymy Wam wszystkiego, co tylko gracze mogą sobie wymarzyć. Dążcie do ustalonych celów wytrwale i pobijajcie wszelkie rekordy w ulubionych tytułach na konsoli Xbox!

A jakie jest Wasze noworoczne postanowienie jeśli chodzi o gry?

Autor wpisu:

Adrian Dudek

Adrian Dudek

Szanuję każdą platformę do gier. Jestem wielkim fanem festiwalu Horizon, co-opowych platformówek i zręcznościówek. Na co dzień przeciętny gracz, dumny tata, troskliwy mąż.  | Co-Founder WorldofXbox.pl

Promocje Xbox od CDKeys

Najnowsze wpisy, które warto zobaczyć: