Co wydarzyło się w 2017 w świecie Xbox? Podsumowanie roku z Xbox One.

Podziel się z innymi!

Facebook
Twitter
Email
Reddit
WhatsApp

Zbliża się koniec roku, więc pora podsumować najważniejsze wydarzenia, które zaserwował nam Microsoft w ostatnich, dwunastu miesiącach.

Każdy rok dla nas graczy jest wyjątkowy. Oczywiście w 2017 mieliśmy wiele ciekawych premier, wiele świetnych aplikacji, które zwiększyły nasz poziom rozgrywki, a także wiele innowacji w środowisku Xbox. Przede wszystkim wszyscy żyliśmy tajemniczym Projectem Scorpio, który teraz może znaleźć się w naszych domach. Przyjrzyjmy się jak Microsoft radził sobie w ostatnich miesiącach, co otrzymaliśmy od technologicznego giganta i co zostało zapowiedziane na kolejny rok w świecie konsoli Xbox One.

Styczeń 2017

Na początek wracamy do stycznia, gdzie początek roku nie był zbyt optymistyczny. Dziewiątego dnia miesiąca oficjalnie ogłoszono porzucenie prac nad Scalebound. Ekskluzywny tytuł na wyłączność, który był od ponad 5 lat w procesie tworzenia, został anulowany i nie zobaczymy go w bibliotece gier Xbox.

updated-guide_xbox-one

W tym miesiącu insiderzy mogli testować także nowy dashboard, lecz inny niż ten, który obsługujemy teraz. Niektóre funkcje dalej są dostępne, np. zmieniono sposób przywołania przewodnika. Teraz aby to zrobić, wystarczy jednokrotnie nacisnąć logo Xbox, a poprzednio musieliśmy zrobić to dwukrotnie. Microsoft wprowadził wówczas również wsparcie dla Dolby Atmos, co-pilota oraz wycofał z systemu tzw. Snap Mode.

Końcem stycznia Major Nelson i Mike Ybarra ogłosili pomysł o używaniu własnych zdjęć profilowych, zastępując podstawowe, znudzone już obrazy. Testować mogli tą innowację insiderzy dopiero trzy miesiące później.

Luty 2017

Początek lutego był bardzo gorący, gdyż już pierwszego dnia miesiąca Phil Spencer zapowiedział wsparcie dla myszy i klawiatury. Wywołało to wiele kontrowersji na temat zasad fair-play i równości w rozgrywce, choć jak wiemy, system ma „sortować” graczy wykorzystujących dodatkowe akcesoria lub będą dostępne w niewielu produkcjach.

Cztery dni później Phil Spencer dał znak o porzuceniu słynnego niegdyś Kinecta, zapowiadając możliwość użycia kamer firm trzecich do streamów czy rozmów Skype. To akurat świetna decyzja, ponieważ gdy korzystamy tylko z tych usług, nie musimy kupować Kinecta i adaptera, jeśli posiadamy model S lub X.

Kinect w zapomnienie

Końcem miesiąca, a dokładnie 28 lutego, Microsoft zapowiada Xbox Game Pass, nowy abonament, który początkowo dawał dostęp do ponad setki tytułów w jednej cenie. Ta w Polsce wynosi 29,99 złotych, lecz nasz rodowy oddział Microsoftu oznajmił nam, że jest to cena promocyjna, w celu uatrakcyjnienia usługi. W Stanach Zjednoczonych gracze płacą za subskrypcję 9,99$, czyli nieco drożej. Dodatkowo, gdy będziesz chciał kupić grę na własność, aby korzystać w niej nawet gdy abonament wygaśnie, wszystkie produkcje ze zbioru są przecenione o 20%, a dodatki o 10%. W marcu insiderzy mogli bezpłatnie testować przez 2 tygodnie nowe członkostwo.

Marzec 2017

Już 1 marca głośno zrobiło się w temacie wirtualnej rzeczywistości na platformie Xbox One. Póki co, tworzone są specjalne aplikacje dla Windows, jednak deweloperzy, którzy dołączyli do członków ID@Xbox także otrzymują urządzenia VR w celu uruchomienia w przyszłości Mixed Reality na Xbox One oraz Project Scorpio. Plan włączenia tych urządzeń na konsole przewidziany jest na 2018 rok.

Początkiem marca P. Spencer oznajmił podczas jednego wywiadu, że Project Scorpio zostanie zaprezentowany przed czerwcową konferencją E3 w Los Angeles. Powodem była chęć skupienia się na grach, niż wydłużanie pokazu prezentacją sprzętu. Spencer wsponiał także, że nowa konsola przeznaczona jest przede wszystkim dla prawdziwych, „hardcorowych” i zapalonych graczy, dla których ważne są wszelkie specyfikacje jak teraflopy, 4K itd. Najbardziej sprzedającą się konsolą zostać ma Xbox One S.

Dzięki rozwojowi UWP, w marcu otrzymujemy nową odsłonę OneDrive na platformie Windows oraz Xbox One, która teraz pozwala także na odczytywanie plików z programów Microsoft Office. Dokumenty z MS Word, Excel czy PowerPoint zostaną bez problemu wyświetlone na konsoli poprzez przeglądarkę Edge. Jedynym minusem jest brak wsparcia dla plików PDF.

Microsoft ogłosił następnie streaming w jakości 4K i 60 FPS na Xbox One X. Wszystko za sprawą specjalnych kodeków (HEVC oraz VP9), co w rezultacie pozwoli m.in na przesyłanie obrazu do konsoli w wysokiej jakości, jak w przypadku Xbox One S i platformy Netflix. HEVC pozwala także na przesyłanie rozgrywki na platformę Mixer w rozdzielczości UHD. Dla porównania, Xbox One pozwala jedynie na stream w 720p i 30kl/s.

Końcem miesiąca jeden z graczy Xbox (Tomek Sobieralski) zapytał Phila Spencera o szansę na dodanie funkcji listy życzeń do Xbox Store. Niedługo później P. Spencer odpowiedział, że jest ona na w planach Microsoftu i zostanie wprowadzona w przyszłości.

Wielka aktualizacja systemu pojawiła się na naszych konsolach 29 marca. Obejmowała ona wiele innowacji i wprowadziła m.in. platformę Beam. Najważniejsze funkcje nowego dashboardu to:

  • Szybszy i wygodniejszy interfejs – jeszcze bardziej łatwy w obsłudze. Wszystkie najważniejsze i interesujące nas materiały mamy pod ręką jak dostęp do klubów czy aktywności przyjaciół.
  • Nowy ulepszony przewodnik, który wysuwa się w boku ekranu po pojedynczym naciśnięciu przycisku Xbox. Jest to szybszy i bardziej intuicyjny sposób aby kontrolować inne funkcje systemu jak streamy czy odtwarzacz muzyki.
  • Streamowanie za pośrednictwem platformy Beam, która jest wbudowana do systemu.
  • Multitask, to część nowego przewodnika, która umożliwia nam łatwiejsze lokalizowanie funkcji, które chcemy kontrolować, np. śledzenie poziomu zdobywania osiągnięć.
  • Funkcja Co-Pilota, która pozwala na rozgrywkę dwóch osób na jednym padzie, gdzie każdy kontroluje swoją część kontrolera. Jest to również ułatwienie dla niepełnosprawnych graczy, którzy nie mogą m.in. trzymać pada dwoma rękami.

Kwiecień 2017

Kwietniowe informacje były bardzo ciekawe, a zaczęły się nowiną o planach dostarczenia Playerunknown’s Battlegrounds do Game Preview na konsoli Xbox One. Wówczas deweloperzy z Bluehole Studios ogłosili, że istnieje wersja przeznaczona na konsole i obecnie jest dopracowywana.

W ten sam dzień mogliśmy ujrzeć jak wyglądają devkity Projectu Scorpio, które posiadały wbudowany wyświetlacz LCD. Pomysł ten spodobał się społeczności i wyobrażali sobie, że moglibyśmy sprawdzić na nim godzinę, ilość klatek czy autora słuchanego utworu (np. w Spotify).

6 kwietnia Digital Foundry oficjalnie ukazało specyfikację najmocniejszej konsoli Microsoftu. Choć większość spodziewała się zaprezentowania jego wyglądu, skupiono się jedynie na cyferkach i możliwościach. Ekipa DF zdecydowanie wychwalała jej moc, co sami możemy doświadczyć już teraz.

W połowie kwietnia insiderzy mogli testować nowe opcje, jakimi były Areny zawierającej turnieje, które docelowo mają promować e-sport dla graczy na platformie Xbox One. Zawodom towarzyszyła także nowość w postaci tworzenia Klubów ulubionych gier.

Wśród Insiderów pojawiła się też nowa aktualizacja. Dodała kilka rozwiązań w kwestii zakupów gier cyfrowych. Nie ma co ukrywać, że gry w Xbox Store są droższe niż fizyczne kopie (pomimo tego, że nie ponoszą kosztu produkcji). Wydając większą kwotę powinniśmy mieć przynajmniej szansę na zwrot produktu i stało się to w końcu możliwe. Rewolucyjny program dotyczy gier zakupionych w sklepie Xbox oraz Microsoft, tzn. że opcja dotyczy również graczy na platformie Windows 10. Są pewne wymagania, które trzeba spełnić chcąc zażądać odzyskania wydanych pieniędzy. Użytkownik ma dwa tygodnie na zgłoszenie chęci zwrotu, a nowo nabyty tytuł został uruchomiony na nie więcej niż dwie godziny.

Koniec kwietnia kończy świetna informacja na temat płatności w polskim sklepie Xbox. Microsoft dostarczył opcję płatności za pomocą usługi DotPay. Niestety, nie działają one aktualnie przy zamówieniu subskrypcji jak Xbox Live Gold czy EA Access.

Maj 2017

Microsoft nieustannie starając się udoskonalać oprogramowanie konsoli Xbox, 2 maja pojawiła się jedna, bardzo ciekawa opcja, którą jest Windows Sonic for Headphones. Windows Sonic to nic innego jak oddanie przez konsolę dźwięku na nasze słuchawki w trybie wirtualnego surround. Funkcja ta powinna sprawdzić się z wybranymi, kompatybilnymi zestawami słuchawkowymi.

Końcem miesiąca niespodzianką była zmiana platformy Beam w Mixer – nextgenową platformę live-streamingu. Zmiana nazwy wynikła z tego, iż Beam nie pasował twórcom do rewolucyjnej technologii. Mixer oznacza przede wszystkim łączenie społeczności i dzielenie się doświadczeniem. Fakt jest taki, że jest coraz więcej streamerów, a tym samym szersza widowni. Nowy Mixer pozwolił łączyć obraz czwórki grających z nami przyjaciół w jedną transmisję. Phil Spencer dodał także nieco później, że jest otwarty na uruchomienie Mixera na platformie Playstation 4.

Ostatnią, majową nowością było dostarczenie do sklepu Xbox oficjalnej aplikacji SoundCloud. Apka daje nam możliwość do słuchania swoich własnych, ulubionych playlist. Również pozwala na odkrywanie nowych utworów, które mogą wpaść w Nasze gusta. Dużą zaletą jest fakt, że słuchać muzyki możemy podczas grania, zastępując oryginalne kawałki.

Czerwiec 2017

W czerwcu wszyscy żyliśmy konferencją Microsoftu, pokazem najmocniejszej konsoli na rynku, gdzie poznaliśmy jej datę premiery, cenę i nazwę – Xbox One X. Podsumowanie występu z 11 czerwca możecie przeczytać w tym miejscu. Jedną z ważniejszych zapowiedzi było wprowadzenie gier z pierwszego Xboxa do programu wstecznej kompatybilności.

Dzień później dotarła do nas świetna wiadomość dotycząca dotarcia Xbox Design Lab do Europy. Choć początkowo nie mogliśmy korzystać z niego w Polsce, udało się to dopiero 22 sierpnia. Opcji kreowania jest naprawdę wiele. W sumie znajdziemy aż 8 milionów sposobów. Wszystko o Xbox Design Lab znajdziecie tutaj.

Następnego dnia Microsoft zarejestrował nowy znak ze ściętą literą S, oznaczając w ten sposób model One S. Zbliżył się tym samym do znaku nowej konsoli One X, której litera również posiada odstęp w środkowej części.

14 czerwca Microsoft zaprezentował nowe, świetnie wyglądające awatary Xbox. Odświeżony wygląd naszych interaktywnych postaci wkroczyć miał do usługi Xbox Live minionej jesieni, jednak wciąż nie udało się ich dostarczyć nawet w programie Insider. W nowych awatarach czeka nas milion sposobów konfiguracji, z setkami atrybutów do wyboru oraz z gestami, które są bardziej zaawansowane niż do tej pory.

Lipiec 2017

W połowie lipca wszyscy posiadacze konsoli Xbox One otrzymali aktualizację systemu, w której dostarczono własne zdjęcia profilowe, co-streaming w aplikacji Mixer, przypisanie profilu do kontrolera, dodawanie własnego tła w klubach, tworzenie turniejów z poziomu konsoli i zaktualizowano mobilną aplikację Xbox, gdzie nowością była m.in. opcja Chat Bubbles.

Kilka dni później Microsoft zaoferował insiderom dostęp do próbnego katalogu Creators Collection. Jest to część projektu Xbox Live Creators Program, w którym twórcy mogą wydawać swoje gry na platformę Xbox One oraz Windows 10, a wszystko to dzięki znacznie bardziej uproszczonemu procesowi certyfikacji tych produkcji.

Sierpień 2017

Sierpień zaczął się pozytywną wiadomością o zaistnieniu aplikacji Spotify na konsoli Xbox One. W ten sposób Microsoft porzucił swoją platformę Groove, co akurat polskiej społeczności nie przeszkadzało, gdyż ta nie była dostępna w naszym kraju. W sklepie Xbox Spotify pojawił się 6 sierpnia.

W ten sam dzień Microsoft zapowiedział nowe akcesoria, a jednym z nich był nowy adapter do bezprzewodowego połączenia kontrolerów Xbox One z komputerami klasy PC obsługujących Windows 10. Jest on 66% mniejszy niż poprzedni model oraz wspiera bezprzewodowe przesyłanie dźwięku stereo. Pozwala także na połączenie aż osiem kontrolerów jednocześnie, co pozwoli na swobodną grę z kilkoma graczami jednocześnie przy jednym ekranie.

Dzień później insiderzy po raz kolejny zaczęli testować nowy dashboard Xbox One, który obecnie posiadamy. Im bliżej premiery Xbox One X, tym więcej innowacji pojawiało się w systemie. Nowy update zmienił wygląd interfejsu według nowej idei Microsoftu pod nazwą Fluent Design. Jego główną zaletą jest poprawiona szybkość działania i łatwość w nawigowaniu pomiędzy kartami. Sami też decydujemy jakie karty chcemy widzieć po włączeniu konsoli dzięki opcji przypinania do ekranu głównego. Nowy update dodał później filtr 4K, HDR i ulepszonych gier dla One X w zainstalowanych tytułach.

Sierpień to także miesiąc niemieckich targów Gamescom, gdzie ogłoszono możliwość przedsprzedaży Xboxa One X, pokazano łatwość przesłania danych między poprzednim a nowym sprzętem, zaś wisienką na torcie było ogłoszenie limitowanej edycji Project Scorpio. Zaprezentowano również One S w malowaniu Minecraft.

Ostatnie dni sierpnia zaoferowały kolejną aplikację na konsoli Xbox One. Showmax znalazł się w sklepie Xbox i pozwala z poziomu konsoli na strumieniowanie międzynarodowych seriali i filmów. Nowi użytkownicy wspomnianej usługi mogą skorzystać z darmowego okresu próbnego przez 14 dni.

Wrzesień 2017

Już pierwszego dnia miesiąca mogliśmy dowiedzieć się o nowej aktualizacji, która wprowadza wygaszacz ekranu. Posiadacze konsol Xbox One często lubią personalizować swoje motywy, dzięki czemu każde z nich wyglądają oryginalnie i dopasowane są pod gusta właścicieli.

Nieco później insiderzy doświadczyli nowe możliwości usługi GameDVR. Otrzymali dostęp do nagrywania materiałów w rozdzielczości 4K, w 60kl/s i z obsługą HDR. Jest to wielki przeskok od tego, co mogliśmy wykorzystać do tej pory. Standardowe konsole Xbox One nie zostały jednak w tyle, ponieważ Microsoft wprowadził nową aktualizację pozwalającą nagrać rozgrywkę w jakości Full HD. Po podpięciu pamięci masowej można również nagrywać nawet godzinę materiału wideo.

20 września ruszyła możliwość zamówienia konsoli Xbox One X w standardowej wersji. Wcześniej uruchomiono jedynie pre-ordery edycji Project Scorpio.

Nieco później insiderzy mogli zacząć testować działanie kamer trzecich firm z konsolą Xbox One, co zostało wcześniej zapowiedziane. Microsoftu pozwala na ich podłączenie do konsoli Xbox, używając je przy transmisji rozgrywki na platformie Mixer. Oczywiście nie możemy korzystać z nich przy grach, gdzie my sami stajemy się kontrolerem. Do tego wciąż potrzebny jest sensor Kinect 2.0, który śledzi Nasz ruch.

Październik 2017

W październiku oficjalnie ogłoszono porzucenie platformy Groove i nawiązanie współpracy ze Spotify. Dzięki temu na Xbox One możemy korzystać z aplikacji Spotify, a użytkownicy muzyki Groove mogli przenieść swoje playlisty do szwedzkiej apki i korzystać przez 60 dni z pełnej oferty Spotify Premium.

W połowie miesiąca dostarczono dla wszystkich największą aktualizację systemu Xbox One, z której korzystamy do teraz. Szybkość i płynność to niejedyna zaleta, ale także nowe opcje w ustawieniach i personalziacji. Tworzenie kopii zapasowych i aktualnych parametrów mogą zostać stworzone w kilka minut. Pomaga to w szybkiej przesiadce na konsolę Xbox One X.

24 października w sklepie Xbox pojawiły się gry z pierwszego Xboxa w programie Backward Compatybility. Obecne tytuły, w które możemy zagrać to:

  • Star Wars: Knights of the Old Republic
  • Ninja Gaiden Black
  • Crimson Skies: High Road to Revenge
  • Fuzion Frenzy
  • Prince of Persia: The Sands of Time
  • Psychonauts
  • Dead to Rights
  • Black
  • Grabbed by the Ghoulies
  • Sid Meier’s Pirates!
  • Red Faction II
  • BloodRayne 2
  • The King of Fighters Neowave

Gry działają w rozdzielczości Full HD(1080p) z poprawioną grafiką, płynnością i szybszym ładowaniem.

Koniec miesiąca nie był zbyt optymistyczny, gdyż Microsoft ogłosił zaprzestanie produkcji sensora ruchu, nieprzynoszącego w ostatnich latach przychodów firmie. Kinect był pewną rewolucją w dziedzinie gier wideo, co zostało także zapisane w księdze rekordów Guinnessa. Niestety, wersja 2.0 nie była takim samym sukcesem, co wiemy już długi czas. Brak nowych gier to jedno, ale sensor nie jest już potrzebny nawet do streamów czy rozmów, ponieważ możemy korzystać z nieoryginalnych akcesoriów.

W październiku insiderzy mogli testować też znane już kupowanie prezentów dla znajomych czy ukrywanie z listy achievements gier, których żadne osiągnięcie nie zostało odblokowane. Wszyscy użytkownicy mogą się cieszyć tą opcją od 14 listopada.

Listopad 2017

Listopad był najgłośniejszym miesiącem za sprawą premiery konsoli Xbox One X. Od początku nie mamy żadnego wyboru jeśli chodzi o kolor czy pojemność dysku. Jedyną opcją było przedpremierowe zamówienie edycji Project Scorpio, która nieco różni się od normalnej wersji, głównie zielonymi sygnaturami kodowej nazwy. Widzowie specjalnej transmisji Microsoftu odliczającej do uruchomienia sprzedaży, zauważyli prototypy nowego malowania.

Tutaj designerzy Microsoftu nie postawili tylko na jednolite kolory, bowiem zauważyć możemy na powyższym kadrze również wersję dwukolorową. Biało-czarna konsola znacząco wyróżnia się na tle pozostałych, co może być celnym posunięciem firmy, o ile taka edycja trafi do sprzedaży.

Grudzień 2017

W ten sposób docieramy do ostatniego miesiąca w 2017 roku. Tutaj również niemało się działo. Początkiem grudnia otrzymaliśmy odświeżoną aplikację YouTube, w której możemy oglądać materiały w rozdzielczości 4K i w 60kl/s. Aktualnie jest to dostępne na konsoli Xbox One X, ale po nowym roku ma pojawić się także na modelach One S.

Gracze doczekali się też premiery bestsellerowego PlayerUnknown’s Battlegrounds. Popularny tytuł battle royale był do 30 grudnia dołączany do pudełek nowych nabywców konsoli.

Mike Ybarra końcem miesiąca podzielił się nowością w segmencie DVR. Wkrótce jedną z opcji udostępniania utworzonych materiałów ma być wysłanie ich prosto na nasz twitterowy profil. Nie podał on jednak przybliżonego terminu dostarczenia tej innowacji.

W ostatnich dniach użytkownicy konsoli Xbox One mogą cieszyć się nową aplikacją Kodi. Jest ona aktualnie w fazie alpha, czyli w niestabilnej wersji, lecz można pobrać go za darmo. Dzięki Kodi możemy lepiej gromadzić swoje multimedia oraz dostarczyć usługi, których nie doświadczymy oficjalnie na Xbox One.

Podsumowując, był to naprawdę bardzo udany rok dla Microsoftu, a w szczególności dla społeczności graczy. 2018 rok będzie za pewne tylko lepszy, w co zdecydowanie nie wątpimy. 

Autor wpisu:

Adrian Dudek

Adrian Dudek

Szanuję każdą platformę do gier. Jestem wielkim fanem festiwalu Horizon, co-opowych platformówek i zręcznościówek. Na co dzień przeciętny gracz, dumny tata, troskliwy mąż.  | Co-Founder WorldofXbox.pl

Promocje Xbox od CDKeys

Najnowsze wpisy, które warto zobaczyć: